מה ההבדל בין מרחב מוגן דירתי למרחב מוגן מוסדי?

כל מה שצריך וחשוב לדעת על ההבדלים בין מרחב מוגן דירתי למרחב מוגן מוסדי, במאמר שלפניכם:

על פי תקנות ההתגוננות האזרחית, קיימת חובה (מאז 1992) בהקמתם והתקנתם של מרחבים מוגנים גם בדירות מגורים חדשות וגם בשטח מבנים חדשים. חובה זו, חלה אומנם על כל סוגי המבנים והדירות הנבנים בישראל מאז שנת 1992 ואילך, אך היא תקפה גם לאילו מביניכם המבצעים פעולות של תוספות בנייה במבנים ישנים אשר נבנו לפני שנת 1992.

בין יתר סוגי המרחבים המוגנים הנפוצים ביותר ניתן למצוא את ה-ממ"ד שהוא למעשה מרחב מוגן דירתי ואת ה-ממ"ק שהוא למעשה מרחב מוגן קומתי. כמו כן, קיימת חובה להתקנתם ובנייתם של מרחבים מוגנים מוסדיים (ממ"מ) שהם למעשה מרחבים מוגנים קומתיים אותם יש לבנות במבנים מוסדיים כגון: בתי ספר ומוסדות חינוך, מתנ"סים ומבנים נוספים המיועדים לטובת הציבור הכללי (תאטראות, משרדי ממשלה וכדומה).

ההבדל בין ממ"מ לממ"ד

ממ"מ שהוא מרחב מוגן מוסדי הנבנה בהתאם לתקנות המופיעות בחוק בדומה לממ"ק (מרחב מוגן קומתי), הינו מרחב מוגן הבנוי מבטון והוא ממוקם בחלל משותף בתוך כל סוגי המבנים המוסדיים. מרחב מוגן זה חייב לכלול: דלת הדף ראשית (או שתי דלתות הדף במידה והמבנה מאפשר זאת), פתח מילוט בתקרה וברצפה ושתי צינורות אוורור.

מנגד, מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) הינו חדר ייעודי בתוך דירות מגורים ואף הוא חייב להיות בנוי מבטון מזוין. מרחב מוגן זה כולל דלת הדף, חלון הדף בעל 2 חלקים שאחד מהם (החיצוני) עשוי מפלדה וחלק פנימי חד כנפי האטום בפני גז. הבדל נוסף בין ממ"מ לממ"ד בא לידי ביטוי בסוג מערכת סינון אב"כ המותקנת במרחב המוגן.

מערכת סינון אב"כ - מה חשוב לדעת?

מאז חודש מאי 2010, קיימת חובה להתקנתן של מערכות אוורור וסינון אב"כ בכל סוגי המרחבים המוגנים המוסדיים, הקומתיים והדירתיים, כאשר ללא התקנתן לא ניתן לקבל טופס 4 למבנים חדשים המאכלסים בשטחם ממ"מ או ממ"ד. מערכות אלו חייבות להיות מותאמות בראש ובראשונה לגודלו של המרחב המוגן, כאשר גודל תקני של ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) הינו 9 מ"ר וברוב המקרים הוא נבנה בגודל של עד 12 מ"ר, ניתן להתקין מערכות קטנות וקומפקטיות, ואילו במרחב המוגן המוסדי (ממ"מ), הבנוי בגדלים משתנים של 12 מ"ר ואילך, נהוג להתקין מערכות האמורות לספק מענה ל-30 עד 100 נשפות בהתאם לכמות המותרת על פי גודלו של המרחב המוגן.

בכל סוגי המרחבים המוגנים המוסדיים ו/או הקומתיים, קיימת חובה גם בהצבת שלטים זוהרים בכל הנוגע לפתחי המילוט, וזאת בניגוד אל ממ"דים בהם לא קיימת חובה זו. חשוב לציין שחלק גדול מהמרחבים המוגנים הדירתיים משמשים את דיירי הבית כחדר מגורים לכל דבר ועניין ואילו הממ"ק/ממ"מ מיועדים אך ורק למטרת מיגון בעת הצורך.

נגישות