מהן ההנחיות לבניית ממ"דים ומקלטים

מרחב מוגן דירתי יכול לשפר את איכות חייכם ולא רק במובן הביטחוני. נכון שהמטרה שלו היא להגן על המשפחה מפני מתקפת טילים אך למעשה הוא עוד חדר נוסף בבית, והוא יכול לשמש כחדר שינה, חדר הארחה, ספרייה וכו'. בכל מקרה, ישנן הנחיות ברורות מאוד לבנייתו, ואותן עליכם להכיר.

מה אומר החוק על בניית ממ"ד?

אם בניית ממ"ד נראית לכם כמו משימה קשה, חכו שתשמעו על התקנים שבהם חברת הבנייה צריכה לעמוד. למעשה אתם אלו שאחראים לכך שהתקנים הללו ייושמו באופן מלא, כי אם לא כך יהיה, הממ"ד שלכם לא יקבל אישורים ולא יהיה תקין ובטוח לשימוש. החוק קובע כי חברות שבונות ממ"ד חייבות להחזיק ברישיון, ויש תקנות ברורות מאוד לגבי הגודל המינימלי של הממ"ד, עובי הקירות ואפילו תקנים לגבי חלונות ממ"ד ודלת ממ"ד.

אלו תקנות יתוו את מהלך הבנייה?

  • גודל הממ"ד – אחת התקנות החשובות ביותר היא גודל הממ"ד. מרחב מוגן דירתי לא יכול להיות קטן יותר מ-9 מטרים רבועים נטו, כאשר בדרך כלל שטח הברוטו שהוא מוסיף למבנה יהיה 12 מטרים רבועים. הגובה המינימלי של הממ"ד יהיה 2.5 מטרים כגובה תקרה רגילה ולא תקרה מונמכת כלשהי שעלולה לסכן את הנוכחים בו בעת חירום.

  • קירות חיצוניים – בנוסף, לא ניתן להקים ממ"ד עם יותר משני קירות חיצוניים, כיוון שזו פגיעה משמעותית בבטיחותו. קירות הממד החיצוניים חייבים להיות בעובי של לכל הפחות 25 סנטימטרים, כאשר עובי הקירות הפנימיים חייב להיות לכל הפחות 20 סנטימטרים.

  • דלתות – דלת ממ"ד חייבת להיות מותקנת בכל חדר ממ"ד. דלת זו צריכה לעמוד בתקנים מבחינת איכותה, עמידותה והגודל שלה, כאשר היא מונעת הדף. כמו כן יש להתקין חלונות ממ"ד ייעודיים, חלון הדף מפלדה שיהיה בצדו החיצוני ועוד חלון פנימי שיהיה חלון אטום גזים.

מה מבחינת כמות האנשים?

כאשר בונים את המרחב המוגן בבית בדרך כלל הוא מיועד ל-3 עד 7 נפשות. מרחב מוגן קומתי, ידוע בשמו ממ"ק, יתאים לעשרות אנשים. בכל מקרה השטח המינימלי שלו נטו חייב להיות 9 מטרים רבועים אך יש לשמור על יחס של 1.25 מטר רבוע לאדם בממ"ד, 4 מטר רבוע בממ"ק ליחידת דיור עד 100 מ"ר, ו-5 מטר רבוע ליחידת דיור גדולה מ-100 מ"ר, כאשר במקלט ציבורי יש לשמור על 1.25 מטר רבוע לאדם.

מה עוד חשוב לדעת?

מרחב מוגן דירתי חייב לכלול סט ממ"ד, כאשר סט זה כולל חלקים רבים יותר מאשר חלונות ממ"ד ודלת ממ"ד. יש צורך גם להתקין מערכות אוורור מתאימות שכן שהייה במקלט או במרחב מוגן סגור ללא מערכת אוורור יותר משלוש שעות ברציפות אסורה בהחלט. גם לגבי פתחי האוורור ישנם תקנים מחמירים מאוד, כאשר יש צורך לאטום אותם היטב כך שלא יהיו חדירים לגזים רעילים בעת מתקפה כימית.

נגישות