הדרך לשמור על בטיחות הבית

ממ"ד, ראשי תיבות של מרחב מוגן דירתי, הוא למעשה חלל ייעודי המותקן בדירות מגורים שמטרתו לספק מיגון מפני מתקפות טילים, כאשר ההגדרות המפורטות בכל הנוגע לאופן בנייתו, מעוגנות בתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים) התש"ן 1990. החובה בבניית ממ"דים נוצרה על רקע מלחמת המפרץ, במהלכה אזרחי ישראל נדרשו להישאר בחדרים אטומים בבתיהם, כאשר הדרישה לבניית ממ"דים חלה על כל מבנה מגורים חדש הנבנה ועל כל בית מגורים פרטי הנבנה בישראל מאז שנת 1992 ועד היום. 

חשוב לציין שבניית ממ"ד מחויבת בחוק גם במקרים בהם אתם מתכננים לבצע תוספת בנייה של מעל ל-12 מ"ר.

בניית ממ"ד – מה חשוב לדעת?

כפי שציינו לעיל, כל ממ"ד חייב להיבנות בהתאם להגדרות וההנחיות המפורטות בתקנות ההתגוננות האזרחית, כאשר גודלו של ממ"ד תקני לא יפחת מ-9 מ"ר נטו, וזאת בהתאם לתקנות משנת 2007 לאחר מלחמת לבנון השנייה. עד אותה שנה, גודלו של ממ"ד תקני היה 6 מ"ר.

מרחב מוגן דירתי בסיסי חייב לכלול בתוכו חלון אטום לגזים ועמיד בפני הרף, כאשר עוביו של הקיר בו מותקן החלון הנגרר חייב להיות בעובי חיצוני של 25 ס"מ, ואילו קירות הפנים של הממ"ד חייבים להיות עשויים מבטון מזוין בעובי של 20 ס"מ.

בכל הנוגע למפתח דלתות של מרחב מוגן דירתי, דלתות ממ"ד חייבות להיפתח כלפי חוץ החצר ולהיות במפלס הנמוך במספר סנטימטרים בודדים ממפלס רצפת החדר, וזאת לצורך בלימת הדלתות בעת פיצוץ. בשנים האחרונות, התווספה תקנה חדשה לבניית ממ"ד, על פיה קיימת חובה בהתקנתה של מערכת סינון אב"כ, כאשר התקנה מחייבת אך ורק ממ"דים אשר נבנו לאחר כניסתה של התקנה לתוקף.

סוגים של ממ"ד

סוגי ממ"ד שונים נהוג לסווג על פי חומר הגלם מהם הם מיוצרים, כאשר קיימים ממ"דים המיוצרים מפלדה, ממ"דים המיוצרים מבטון מזוין וממ"דים המיוצרים משילוב של פלדה ובטון מזוין.

רוב הממ"דים הנבנים בדירות במבני מגורים הינם ממ"דים מבטון מזוין בשילוב פלדה, כאשר ישנם ממ"דים מובנים המיוצרים במפעלים המתמחים בכך ובגמר ייצורם, ניתן לנייד אותם לחצרות בתים פרטיים בהם הלקוח מעוניין למקם את הממ"ד. עלותו של ממ"ד במקרים אלו נעה סביב ה-7,000 ₪ למטר רבוע.

כל המוצרים הנלווים למרחב מוגן דירתי, בין אם מדובר בחלונות ממ"ד, דלתות ממ"ד או מערכת לסינון אב"כ, חייבים לעמוד בתקן הישראלי של מכון התקנים הישראלי וחייבים להיות מאושרים על ידי פיקוד העורף, ולכן, כאשר אתם רוכשים אבזור למרחב מוגן דירתי, חובה לבדוק היטב את מידת תקינותם ואישורים של האלמנטים הנחוצים לכם. כאשר אתם רוכשים דירת מגורים חדשה מקבלן, אנו ממליצים לכם לבצע בדיקה יזומה בשם: בדק בית, במסגרתה נערכת בדיקה מקיפה לאיתור ליקוי בנייה בכל מבנה המגורים, לרבות, בדיקת אטימותו של הממ"ד.

נגישות