האם תמ"א 38 חייב בבניית ממד?

פרויקט תמ"א 38 הגיח לתודעת הציבור לפני יותר מעשור, והוא מגיע לשיאי בנייה חדשים משנה לשנה. במהלך תכנית מתאר פופולרית זו נבנים מרחבים מוגנים דירתיים רבים בכל רחבי הארץ, אך האם פרויקט זה מחייב לבנות ממ"ד?

פרויקט תמ"א 38 ובניית ממ"ד בפועל

המטרה הראשית של פרויקט תמ"א 38 היא להכין את המבנים הרבים במדינת ישראל לתרחיש אימים של רעידת אדמה חזקה. תרחיש זה אמנם נשמע לנו בדיוני במיוחד, אך כיוון שמדינת ישראל שוכנת ממש על השבר הסורי אפריקני, יש סיכוי טוב שכיאה לסטטיסטיקה, אחת למאה שנה תפקוד את המקום רעידת אדמה חזקה. אמנם מדינת ישראל מערבית ומפותחת אך זה לא נכון לכל אזוריה, ואפילו בערים מפותחות מאוד כמו תל אביב, יש שכונות עם בניינים רעועים מאוד. פרויקט תמ"א 38 גם מביא להתחדשות עירונית, ועל הדרך דיירים רבים מקימים מרחב מוגן שישמור על ביטחונם ברמה גבוהה יותר. החוק אינו מתנה את קבלת הטבות הפרויקט בבניית ממ"ד, אם כי בפועל זהו חלק נפוץ בתכנית.

על מי מוטלת היוזמה בבניית הממ"ד?

אם אתם רוצים להקים מרחב מוגן דירתי כחלק מפרויקט תמא 38 האחריות מוטלת עליכם. יש אפשרות סבירה מאוד שהיזם יציין את האפשרות הזו בפניכם, הרי בסופו של דבר הרווח שלו יגדל ככל שהבנייה תהיה רחבה יותר, אך האחריות מוטלת בראש ובראשונה על כתפיכם. כמובן שיש צורך לגבש את הסכמת הבנייה לפי התכנית עם כל הדיירים כאשר לרוב הדיירים שיתנגדו לכך, יעשו זאת בשל התייקרות התכנית כולה בעוד כעשרות אלפי שקלים לכל דייר. עם זאת, חשוב לזכור שהמרחב המוגן מעלה את ערך הדירה ושהוא עוד חדר בבית, כאשר תמ"א 38 למעשה פוטרת אתכם מתשלום היטל השבחה עקב בנייתו.

מה החוק אומר לגבי בניית מרחב מוגן?

החוק בישראל קובע כי כל מבנה דירות חדש חייב לכלול מרחב מוגן. אפשר להבין את הצורך הביטחוני בחוק זה, שכן זו המציאות הביטחונית בה כולנו חיים ללא קשר לאזור המגורים. עם זאת יש עדיין מבנים ישנים רבים שאין בהם מרחב מוגן. המדינה לא עיגנה את הוספת המרחב המוגן בחוק, כיוון שבפועל אי אפשר לאכוף זאת והמדינה עצמה לא יכולה לממן זאת. לכן כחלק מפרויקט תמ"א 38 בניית הממ"ד שכולל סט לממ"ד יחד עם דלת ממ"ד וחלונות ממ"ד, כולם יזכו להטבות מס כיאה לתכנית עצמה.

מדוע כדאי לבנות ממ"ד?

אין ספק שהקמת ממ"ד ואפילו במהלך פרויקט תמ"א 38 כאשר קבלנים כבר יעבדו וירעישו סביב הבניין שלכם, היא החלטה לא פשוטה ולא זולה. עם זאת, חשוב לנצל את הפרויקט ואת מהלך הבנייה כדי להקנות לבית שלכם בטיחות רבה יותר וכמובן עוד חדר שיעלה את ערך הדירה. המרחב המוגן יכול להיבנות כתוספת בנייה כללית לבניין כולו מצדו החיצוני, והדבר יכול להיות פשוט ומהיר כאשר בוחרים בחברה המתאימה לביצוע הפרויקט.

נגישות